Znati napisati dobar tekst ili barem stih spadalo je nekoć u najpoželjnije poslovne i društvene alate. Lamentirajući pod stablima maslina i čempresa o smislu života i praćeni tugaljivim zvucima lire, antički filozofi i pjesnici uživali su veliki ugled kao neprikosnovena društvena elita. Biti vičan riječima i znati dobro pisati, vještina je koja se cijenila od dvora do prostog puka. Svatko tko je držao do sebe želio je osvojiti milost Muze pa je tako, primjerice, ludi Neron navodno potpalio Rim želeći doći do inspiracije za pjesmu koja bi mu konačno postala ultimativni hit.
U “Ljubavi u doba kolere”, smrtno zaljubljeni Florentino Ariza svoju je bol pretvorio u zaradu, pišući brojnim ljubavnim mučenicima, po narudžbi namirisana pisma. G. G. Marquez je tako utjelovio prototip današnjih ghostwritera, a samo nebo zna koliko je kroz prošlost prohujalo naparfumiranih pisama, proizašlih iz pera spretnih copywritera koji su riječi pretvorili u izvor zarade. Bilo da se radi o ljubavi srednjovjekovnog viteza kojem je veća muka sastaviti namirisan sonet nego pokositi mačem par suparnika, ili stidljivoj djevi nevještoj baratanju guščjim perom – nije problem, uskakali su već i tada oni koji to znaju bolje.
Smušeni pjesnici i pisci u digitalnoj eri
Kakve veze pitate se imaju antički ili renesansni trendovi s današnjim ultrabrzim digitalnim vremenom, gdje se informacije izmjenjuju kao na traci, stil i smisao riječi gubi trku sa nedostatkom vremena?
Tko danas ima živaca čitati tankoćutne stihove, bolećive opise, lirske sonete? Ta pun nam je kufer dnevne muke sa nestalnim poslovima, kreditima i računima i totalnim nedostatkom likvidnih sredstava.
Navikli smo ionako pjesnike i pisce u pokušaju, doživljavati kao predmet sprdnje.
Većina ih je posve nefunkcionalna u prilagodbi današnjem ritmu i poslovnom tempu. Što im koristi vještina pisane riječi, ako su upali u kolektiv gdje ih je dopalo raditi nešto posve drugo od onoga za što su se školovali i čemu su posvetili dobar dio svog vremena, života i obrazovanja? Još ako se introvertirani strašljivci groze javnih nastupa i nisu se kadri suprotstaviti agresivnim kolegama – poslovna sudbina im je nezgodna u svakom smislu!
Pjesnik u duši je ukratko smotani pilež koji je nenavikao razmišljati u strogo omeđenim kućicama egzaktnih zadataka.
Ali ipak..razmislite o lošoj komunikaciji prema klijentima i partnerima
Vrijeme dobrih tekstova i smislenih komunikacijskih poruka čini se ponekad drevnom ostavštinom, a oglašivačima je postaje sve veći problem kako iskomunicirati poruku na kreativan, inovativan i razumljiv način. Poduzetnik koji nema kada dići glavu od računa i svakodnevnih izvještaja, iscrpljen labirintom birokratskih prepreka, teško da ima vremena sastavljati još i nadahnute oglase, skladati poeme o proizvodu ili pisati iskričave blogove. Ali ne zaboravite da na tržištu uspijeva ono čega je u ponudi malo. A vaš proizvod zaslužuje biti vrhunski ispričan. Umjesto dosadnih čitaba koje ko da pripadaju vremenu Kulin bana i od kojih potencijalni kupac pobježe lomeći nogu, ne bi li bilo fora da umetnete neki neočekivani, duhovit stih ili proznu priču u opisu vašeg proizvoda?
Ukoliko baš nikako ne možete angažirati provjerene profesionalce (marketinške agencije i njihove kreativne odjele), ima na tržištu dovoljno freeelancera koji će za kune začudno dobro opjevati svaki vaš proizvod, a ako su vam preskupi, ostaje sasvim dovoljno studenata humanističkih znanosti koji bi bili više nego sretni zaraditi džeparac sastavljajući dopadljive i pismene blogove ili makar tekstove za web. I to za smiješnu cijenu naspram mogućeg povrata.
Što će nam ‘poezija’?
Ako nađete nekog smušenog introverta koji zna pisati, topla preporuka je da ga angažirate. Možda vam pomogne oko bloga koji će se kvalitetom izdići iznad web stranice i nadrasti njen sadržaj pa će klijenti dolaziti na web najviše zbog njega. Možda će kampanju promotivnim tekstovima napraviti takvom da će čitatelji s veseljem čitati napokon nešto smisleno i duhovito. Možda bude kreativan pa smisli serijal tekstova koji ćete plasirati vani nudeći uz sam proizvod i ljepotu teksta i obavezan set emocija koji će učiniti vašu stranicu prepoznatljivom i rado posjećenom. Na kraju krajeva, u vaš proizvod utkali ste toliko vremena, neprospavanih noći, energije, novaca – utkali ste cijelog sebe. Ako mislite da vaš proizvod ne zaslužuje bar malo poezije – varate se. Ono što ste s ljubavlju osmislili i ponudili tržištu, jest čista poezija.
Kolumna je izvorno objavljena na portalu Netokracija.